tisdag 13 september 2022

SBB - Möjlighet eller katastrof?

Jag är, liksom många andra småsparare i Sverige, aktieägare i SBB. Om än väldigt motvilligt. Vid de här nivåerna tycker jag att det är en väldigt lockande investering. Samtidigt anar jag orosmoln i horisonten. Det kan vara så pass enkelt att valet är den avgörande faktorn. Jag tror att med en högerregering kan det gå bra, medan en rödgrön sörja troligen inte kommer lösa upp en enda av de knutar som behöver lösas illa kvickt, om ekonomin ska kunna stabiliseras inom överskådlig framtid.

Just nu är SBB den näst mest blankade aktien i Europa. Det tycker jag är ganska sjukt. Vid kurstoppen hade det känts mer rimligt, nere på 15:- tycker jag det är konstigt. Det är ändå ett bolag med extremt stabila hyresgäster på långa kontrakt, med inflationsuppräkning osv inskrivet.


Ilija insisterar ofta att det är ett narrativ som drivs, och det känns ibland som att det är häxjakt på SBB. Dock undrar man om han kan komma att tvingas äta upp sina ord gällande aktieutdelningarna de kommande 100 åren.


Ovanstående citat är väldigt kaxigt, och i rådande läge undrar man om det är möjligt. Det är förstås lite lovande att man tecknat en avsiktsförklaring att sälja en fastighetsportfölj till det BOKFÖRDA värdet om 9 miljarder. Det skickar en fin signal om de kan sälja till det bokförda värdet, då det blivit anklagade tidigare för att ha blåst upp värdet på sina fastighetsinnehav.

205016 Avanza-sparare kan inte ha fel?

Jag hoppas att vi småsparare som investerat i SBB får rätt över tid. Just nu är det svårt att motstå den fina direktavkastningen på 8,65%.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du själv är ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Håll diskussionerna städade.

Populära inlägg